20.11.16 17:22hrs (GMT+1) – dag 1

Vi er i gang! Har seilt i 3 timer og er veldig fornøyd med fremdriften vår. Vi har holdt oss tett på land for å få mest mulig ut av akselerasjonssonen som er veldig svak men fin å seile i.

Harald: Jeg sto tidlig opp til en overskyet dag og startet med å koke kaffevann. Otto var oppe like etter meg og dro straks inn på land for å ta seg en dusj. Da jeg kom dit litt senere var det allerede kø og samtlige toaletter manglet toalettpapir. Etter en kopp kaffe dro Otto og jeg til den innerste piren for å se på båter. De som lå der var rundt 65 til 70 fot, nokså nye båter, brede i hekken. En del katamaraner lå der også, sikkert 30 fot brede.

Grynet, Kristine, Andreas og Ivar kom på besøk like etter at vi kom tilbake. Da var klokken blitt henimot 1200 og flere båter begynte å ta løs for å dra ut til starten. Imponerende syn å se alle de store og stort sett meget vakre båtene. Vi fikk vinket til Andreas og hans folk på vei ut. Karl Otto syntes å ha dette med starten helt klart. Maren gjorde klart for spinnakerseilas på fordekket og vi fikk en helt perfekt start og begynte straks å seile fra de fleste av de vi hadde startet sammen med. Nå etter et par timers seilas, har vi passert flyplassen og er på vei ned mot sørspissen på øya.

Det diskuteres taktikk. Karl Otto har fått opplyst at dersom vi legger kursen vestover straks  vi kommer ned til sørspissen av Gran Canaria, så risikerer  vi å få vindstille senere i seilasen. Om vi velger å seile lenger sør er vi sikrere på å få vind hele veien.

Karl Otto: Det er absolutt spennende valg som skal tas med tanke på veivalg. Midt i banen er garantert dårlig så enten må vi gå nord for rhumbline eller sydover til Kapp Verde før vi kan dra vestover. Det er lenger men fra midt i løpet og til slutten er det det som virker tryggest med tanke på seilvind hele tiden. Valget tas i morgen formiddag så da er vi spent på hva slags oppdatert melding vi får!