Amsterdam – Ijmuiden – Ramsgate: Fra Amsterdam så er det jo kanalkjøring til havnebyen Ijmuiden. Her er det igjen slusing og svupp så er vi tilbake i saltvann og Nordsjøen / starten på den engelske kanalen. Vi gikk ut fra kysten og siktet mot england. Det var meldt fin vind og vi ville komme oss litt sydover. De neste dagene skulle det være SV så greit med ny nattseilas på slør igjen. Man kan si og mene mye om utstyr om bord, hva som er nødvendig, nyttig, et must eller bare tull å ha osv.. Vi er veldig glad for både radar og AIS (sender og mottager). Det gjorde denne kryssingen av kanalen mye greiere enn å ikke ha dette utstyret. En helt enorm mengde diverse frakte båter både underveis men også på ankringsplasser. Krydret med en og annen heftig regn (lyn og torden) byge gjorde navigeringen spennende og som sagt så er hjelpemidler en fin sak.. Vi kom inn til Ramsgate som er en fin havn med alle muligheter.

Ramsgate – Brighton: I Ramsgate «gjorde vi» Fish and Chips, vi tok en øl på Yacht Cluben, Ramsgate er faktisk eneste Royal Harbour i England. KO fikk også en rulleskitur til nabobyen og antagelig var det ikke så mange som hadde sett et slikt fremkomstmiddel før. Ellers så er jo dette en fin by, gamle hus og tydelig en gammel «badeby» både for royale og andre.. Turen til Brighton ble igjen startet med tidevannet på kvelden og vi suste sydover i medstrøm forbi Dover og videre vestover. Fokkesløren ble til kryss men det var helt grei styrke på vinden så vi seilte til Brighton, rundt 70 mil. Svær havn, mener vi har lest at den er Englands største? Mye nybygging av restauranter og «miljø» rundt hele havnen.

Brighton – Hamble: Tur for å se oss rundt og litt mekking var det som ble utført i Brighton og turen gikk videre mot Hamble igjen i medstrømmen den neste kvelden. Hadde egentlig tenkt at vi skulle komme inn på morgenen neste dag men spinnakerseilas og medstrøm gjorde at det fortsatt var mørkt når vi la til.