Guernsey – bra sted å være værfast

Av Cubaneren

Hamble – Guernsey: I Hamble ventet vi noen dager på deler og diverse hjemmefra. Ikke så voldsomt mye å finne på i Hamble om man ikke er glad i båt. Vi kom jo hit også dagen etter Cowes week og for oss var det mye å se på. Elvstrøm UK har sitt hovedkontor her og KO fikk slått av flere hyggelige prater med de som var der. Det var også dit vi fikk tilsendt deler til varmeapparat og generelt litt post. Vi ble liggende å vente en dag for lenge noe som gjorde at det rett og slett var en vindstille tur som ventet oss til Kanaløyene. Vi dro ut med tidevannet på kvelden for en ca 100 mil tur. Ut ved Needles var vi godt over 10 knop for motor over grunn, 4 knop medstrøm. Kryssing av trafikksonen med store båter var mye roligere her enn lenger nord i kanalen, men tett tåkegraut gjorde at hjelpemidler utover øynene var veldig fint å ha. Inn til Guernsey var tåka så tykk at vi ikke så til baugen… Krydret med rundt 5 knop medstrøm så var det en spennende navigering inn hit. Rett før vi kom inn til havnen lettet tåka. Vi kom inn på lavt vann og måtte ligge ved en ventebrygge for å komme helt inn i den oppdemmede havna. Det er altså ikke sluse men vi kunne gå ut og inn ca 1,5 time før og etter høyvann. På lavvann var vannlinjen vår ca 6 m over havet på utsiden. Det er 9 meter forskjell på høy og lavvann.

I Guernsey hadde vi planlagt å bli liggende å vente på været. Tre dager med kuling fra sydvest er ikke noe vits i å seile på når man skal mot.. syd vest. Her traff vi igjen Lars og Anna Lena i Odin Of Sweden. Vi leide en bil den andre dagen og kjørte rundt øya og fikk med oss en god bunke av fort og andre severdigheter. Vi gikk også ut til en øy – Lihou. Rettere sagt så er den øy på høyvann men fastland med opparbeidet steinsti ut til på lavvann. Ellers så er St Peters Port, havn og byen et sted vi er glad for å ha sett. Vi hang en del på Guernsey yacht club som ikke bare er et samlingssted for gamle seilere men også en aktiv seilklubb. Det var bygget opp et basseng på ca 200 x 75 m for optimisttrening på land. Det tar jo en halv treningsøkt å trekke båten ned og opp av vannet på rampa som er 250 m om det er lavvann.