Guernsey – Brest – A Coruna: Lett vind var ventet når vi dro fra Guernsey. Vi fikk seilt med Code 0 og spinnaker halvparten av turen til Brest, resten motor. Vi er veldig glade for at vi har satt inn en ny motor (Craftsman 42 HK) da vi jo bruker den ganske mye. Veldig bra med fremdrift når man har lyst og må. Slik været var så ville vi vel ikke helst innom Brest men vi hadde fått Bildøy Marina til å organisere slitedeler til motoren vår dit. Så fikk vi jo testet et land til også! Inn til Brest kom vi til feil tid så vi hadde motstrøm. Midt i fjorden er det ca 5 knop men om man holder seg helt inne ved land går det faktisk helt fint å komme seg feil vei, bakevjer og som regel ikke verre enn 0-1,5 knop mot.

Maren om landopphold: Målet var å skaffe motorfilter og annet til motor. Dette var i nærheten, dit gikk vi. En veldig hyggelig franskmann med en mini600 selvbygg på verkstedet. Karl Otto og franskmannen fant raskt tonen. Vi var i den tro at motordelene hadde kommet i god tid, men den gang ei. Franskmannen hadde vært på ferie, og kommet tilbake i går, og hentet varene noen timer før vi kom! Her snakker vi timing.

Så tok vi taxi opp til Decatlon, hvor bursdagsgave skulle kjøpes inn. Etter å ha prøvd sparkesykkelen til Celia (Datter til Calle på Santa) i København, var ønsket klart. Sparkesykkel med stor hjul. Decatlon hadde et godt utvalg på sine 800m2. Sparkesykler ble det, og etter montering ved kassen var vi klare for 4 km tilbake til båten som testtur. Turen gikk i mest nedover og det passet bra for sparkemusklaturen.

Så var det klart for taco og filterskifte. Begge deler gikk som planlagt, godt! På kvelden stakk vi igjen ut med medstrømmen, satt spinnaker og gjorde unna de første 100 milene over Biskaia på 11 timer. Så ble det litt mye vind så vi safet og tok ned spinnakeren. Innen vi hadde fått satt et rev, satt og spridd hardværsfokk så var det vindstille! Motor gjennom ettermiddagen og natten før det ble topp seiling med spinnaker igjen det siste døgnet inn til A Coruna. Alt i alt en fin tur som også inneholdt litt regatta med Tiffin (Norsk Arcona 40) de siste 50 milene, de hadde kommet fra Cork i Irland.