Ny kurs og høyest fart (?)

24.11.16 14:39hrs (GMT+1) – dag 4

Akkurat nå er veldig mye likt i går. Seilsettingen er endret til Storseil med 1 rev og for øvrig spinnaker og «stagseil» (som jo egentlig er hardværsfokka vår). Grepet med et rev i storen samt en aning mindre vind har gjort det betydelig enklere å håndtere kanoen og toppfarten er fortsatt opp i 15-17.

Vi har som noen kanskje har fått med seg endret veivalgstrategi for resten av ARC i forhold til hva vi tenkte å gjøre for et par dager siden. Det er et SVÆRT område her som bare blir til rot og rør med tanke på vind. Vi hadde opprinnelig tenkt å gå omveien syd for dette, altså sydover til omtrent breddegraden St Lucia ligger på, 14 N, og så bli med passatvinden vestover. Passatvinden blir også ødelagt av dette lavtrykksområdet som strekker seg rundt 1000 x 500 mil, i helt sikkert en uke fremover. Det sikre alternativet er dermed uaktuelt og vi har i siste liten bestemt oss for å snuble gjennom dette roteområdet på nordsiden for i hvert fall å finne noe å seile på. Kaoset begynner i natt så får vi se hvordan vi kommer ut av det i løpet av den nærmeste uken.

Vi har klatret noen posisjoner det siste døgnet og det er jo artig for oss. Dette til tross for at vi jo har lagt om kursen en del nordover i forhold til rhumb line mot mål. Vi ligger altså pr nå litt i yttersving i forhold til våre konkurrenter så det forteller oss i hvert fall at vi har farten inne.

Vi har ingen motortimer så langt, hvordan det er med andre vet vi ikke. I dette Rallyet, som seilasen heter, er det lov til å bruke motor til fremdrift men man får minimum den tiden man har kjørt for motor i tillegg til målgangstiden, før tidskorreksjonen blir lagt inn. Dette gjør jo at listelesing kan bli litt flytende, men hvis vi kommer oss først så spiller det jo ingen rolle..