Siste etappe til Granka!

Av Cubaneren

5.11.16 – Bajo De Abona – Tenerife

Det var i grunn ikke meldt noe særlig vind denne dagen men vi hadde meldt vår ankomst i havnen i Las Palmas, så da var vel dette en like grei dag å seile over på som noen annen. Etter en liten time for motor ble det spinnakerføre og da har vi det jo bra. Nydelig seilas i 8-10 knop. Midt mellom øyene fikk vi storfint besøk; en hval på 12-15 meter kom sydfra – fra høyre – men valgte allikevel å svinge unna. Mektig dyr er det i hvert fall når det kommer på så nært hold.

Når vi kom frem så var det ikke plass i havna så vi endte med ankring på nordsiden av den. Utover kvelden så kom det noen regnbyger, og det var mye lyn og torden. Resultatet ble noen ganske spektakulære bilder.

6-19.11.16 – Las Palmas

Forberedelsene til ARCen har gått bra. Vi har hatt mye i orden i utgangspunktet, men noen småting er det jo alltid å fikse på. Tørrvarene har vi hatt med oss stort sett fra Asorene men frukt og grønt samt ferskt kjøtt skal jo om bord.

Vi har vært på noen seminarer arrangert av ARC mens vi har vært her, noen har vært interessante, andre har vi vært på mer av nysgjerrighet til hva som blir sagt både om seiling i medvind og ting å sjekke på rigg. Det er et stort arrangement med mange tilbud.

4 dager før start kom storinnrykk av matroser, Otto og Harald hadde en taxitur fra flyplassen til havna som satt dype spor, minimum dobbel fart av tillatt grense og aldri mer enn en halvmeter fra bilen foran.

Rating i ARC er bare tull. Alternativt så får vi bare akseptere det faktum at vår båt blir raskere og raskere etter hvert som den blir eldre og eldre. Vi fikk en rating som sammenlignet med de samme båtenes ORC (offshore) tall var mellom 1,5 og 2 timer mer ugunstig for oss pr. døgn. Vi klaget og fikk en anelse mindre dårlig tall men fortsatt skal vi f.eks. seile raskere enn solaris 42 i vår klasse, omtrent likt med Sweden 50 osv. Som jeg har tenkt tidligere når jeg har seilt ARC så gjelder vel fortsatt det at jeg mener det er mer fornuftig å seile i racing klasse. Uansett så er vi her nå, klare for start og kommer til å ha en super kryssing over fjorden!

Dagen før start så skjer det vel alltid noe, med oss intet unntak. Vi koste litt med watermakeren, vasket litt filter osv, og når vi satt de sammen igjen så klappet motoren på den sammen. Den hadde vi jo ikke rørt da det jo er et lukket system, men nå ville ikke den mer! Maren og Otto hadde en to timers krig med den og nå går den som en klokke. Den har vært litt lettere druknet en gang i sin barndom og nå sa den fra. Får håpe dingsen funker fremover, men vi bunkret med oss litt mer vann også.

Det ser utfordrende ut med været over Atlanteren. Det er ingen tvil om at rett på, som vel kan kalles nordlig rute, er det raskeste i begynnelsen. Det som dog gjør det hele vanskelig er at det kan være det blir en svær parkeringsplass midt uti der, om man ikke da er veldig langt syd. Midt i mellom de to valgene ser det ut til å være en parkeringsplass som er relativt stabil, altså ikke noe bra sted å være.

Vi kommer til å oppdatere bloggen, forsøker å få det til hver eller annenhver dag underveis, men det kan jo være at vi har det hektisk og at vi ikke helt får det til så ofte.

Her er live tracking via arrangøren: https://www.worldcruising.com/arc/event.aspx